سیدمهرداد امیرکلالی | شهرآرانیوز، به گفته اهالی نزدیک به دو دهه قبل، جانبازان و ایثارگران با ساخت خانههای ویلایی در این محله ساکن شده اند و با توسعه شهرنشینی روند ساخت وساز در این محله افزایش یافته است، اما توسعه ساخت وساز برای اهالی این محله معضلات بزرگی همچون نبود جای پارک ایجاد کرده است. بررسی همین معضل در تریبون مردمی این هفته در اولویت قرار گرفته است. همچنین در گفتگو با اهالی، مشکلات دیگری مانند آلودگی صوتی تعمیرگاهها و ورودی کم عرض و نامناسب بودن پیاده روهای بولوار امام دوست از سوی شهروندان مطرح شده است.
قرار ما با شهروندان ابتدای بولوار امام دوست است. صادقیان یکی از اهالی با بیان اینکه تعمیرگاههای حدفاصل ابتدای بولوار امام دوست تا چهارراه اندیشه، آلودگی صوتی ایجاد میکنند، میگوید: این تعمیرگاهها سال هاست که در این محله هستند و با ایجاد ترافیک در بولوار شاهد، حق مردم را ضایع میکنند. تقریبا همه اهالی خواستار انتقال این مشاغل به مناطق دیگر شهر مثل مجتمعهای فنی خودرویی در خین عرب هستند.
او با بیان یک مشکل دیگر محله می گوید: ورودی بولوار امام دوست، عرض کمی دارد و با وجود تابلو پارک مطلقا ممنوع، خودروها در ورودی این خیابان پارک میکنند. این مسیر به ویژه در عصر و شب به شدت شلوغ شده است و ترافیک ایجاد میکند. از شهرداری درخواست داریم کمی عرض ورودی بولوار امام دوست را با اعمال اصلاح هندسی افزایش دهد تا بار ترافیکی ورودی بولوار کاهش پیدا کند.
خانم رضایی یکی از فعالان فرهنگی محله نیز به جمع ما میپیوندد و با اشاره به اینکه در ابتدای بولوار امام دوست المان محله وجود ندارد، بیان میکند: در گذشته قرار بود که المان محله در فضای خالی بزرگ ورودی بولوار امام دوست نصب شود، اما این وعده تحقق پیدا نکرده است.
او ادامه میدهد: یکی دیگر از معضلات محله، پیاده روهای خراب با پستی وبلندیهای زیاد بولوار امام دوست است که چهره نازیبایی برای محله ایجاد کرده است.
امامی یکی دیگر از ساکنان محله نیز از ساخت وسازهای بدون ضابطه در فرعیهای خیابان امام دوست گله میکند و توضیح میدهد: خیلی از شهروندان در محله آپارتمانهای کوچک بدون پارکینگ احداث میکنند. بارها سر جای پارک دعوا شده است. او در ادامه میگوید: روشنایی بولوار امام دوست بسیار ضعیف است و شبها به دلیل تاریکی مطلق کسی جرئت نمیکند از این بولوار تردد کند.
شهردار منطقه ۱۰ مشهد نیز در پاسخ به مطالبات شهروندان درباره انتقال بخشی از تعمیرگاههای حاشیه بولوار شاهد به حومه شهر، میگوید: چندین نوبت با مالکان و کسبه جلسه گذاشته شده است و به طور میدانی نیز از محل بازدید شده است تا در زمینه رفع مشکل راهکارهایی ارائه شود.
سعید اکبریان میافزاید: قرار است باتوجه به ماهیت کاری، تعدادی از اصناف مستقر در این بولوار به مجتمع خودرویی آسکوپارس در بزرگراه پیامبر اعظم (ص) که در حال تکمیل است، منتقل شوند. بقیه اصناف نیز در فرصتهای بعدی از آنجا به مکان دیگری انتقال داده خواهند شد.
شهردار منطقه ۱۰ مشهد درباره اصلاح هندسی ورودی بولوار امام دوست، میافزاید: ورودی محل یادشده استاندارد بوده و دلیل ترافیک آن قسمت هم پارک خودروها در قسمت توقف ممنوع است که باید از طریق پلیس راهور اعمال قانون شود.
اکبریان با بیان اینکه بهسازی پیاده روهای بولوار امام دوست در حال حاضر در اولویت اجرایی منطقه قرار ندارد، ادامه میدهد: درباره ساخت وسازهای بدون پارکینگ در این محله باید گفت که همه ساخت وسازهای غیرمجاز توسط همکاران اداره نظارت شهرداری منطقه ۱۰ مشهد بررسی میشوند و موارد دارای تخلف طی مراحل قانونی پلمب و به کمیسیون ماده ۱۰۰ ارجاع میشوند.
او درباره نصب المان محله توضیح میدهد: شهروندان باید درخواستهای خود را به شورای اجتماعی محله ارائه دهند تا در جلسات بررسی و در صورت امکان و تصویب برای اجرای آن اقدام شود.
در ادامه پیگیری مطالبات شهروندان برای روشنایی کم بولوار امام دوست به سراغ مدیر روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق مشهد میرویم. علیرضا کاشی میگوید: شرکت برق برای تأمین روشنایی معابر در خیابانها و شریانهای اصلی شهر از لامپهای پرنور استفاده میکند، اما برای خیابانهای فرعی از لامپهای کم مصرف استفاده میکند.
او با اشاره به اینکه این کار منطبق با استاندارد جهانی است، بیان میکند: نباید توقع داشته باشیم که خیابانهای اصلی و فرعی شهر، روشنایی شان مثل هم باشد، بنابراین تمام روشنایی معابر در مشهد بر اساس مدل نوریِ وزارت نیرو است که وزارتخانه میزان آن را برای ما تعیین کرده است.
مدیر روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق مشهد ادامه میدهد: چنانچه شهروندان با سوختگی یک لامپ در معبری فرعی یا اصلی روبه رو شدند، با تلفن۱۲۱ تماس بگیرند تا همکاران ما بلافاصله به محل مراجعه و مشکل را برطرف کنند.